Új szemléletmód kialakítása volt a cél a jogvédelem területén

2014.11.21. (Nyilatkozó: Dr. Novák Krisztina - OBDK főigazgató)

Új szemléletmód kialakítása volt a cél a jogvédelem területén, és mára elmondható, hogy a két éve létrehozott Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK) stabil alapokon nyugvó jogvédelmi rendszert alakított ki. Erről Novák Krisztina, a központ főigazgatója beszélt az MTI-nek adott interjújában.
Úgy vélte, a hivatalnak mindenképpen helye van a magyar ellátórendszerben, és mind a betegjogok, mind pedig az ellátottjogi és a gyermekjogi területen országos lefedettségű rendszert alakítottak ki. A központ munkatársai az ország minden pontján azonos minőségben biztosítják az elérhetőséget, egységes irányelvek és protokollok alapján dolgoznak. Az elmúlt időszakban a képviselők részére egységes jelentési rendszert dolgozott ki a központ, így pontos adatokkal rendelkeznek arról, hogy mely területekről milyen megkeresések érkeznek a képviselőkhöz - mondta el Novák Krisztina.
 
Az állampolgárok részére központi panasziroda is rendelkezésre áll, de a lakosság a bejelentéseit eljuttathatja postai és elektronikus úton, továbbá személyesen is lehet panaszt tenni - fűzte hozzá.
 
Ide vonatkozóan Novák Krisztina elmondta azt is, hogy az ország hét pontján működő regionális irodájukon túl idén szeptembertől tizenkét kormányhivatalnál is biztosítanak integrált fogadóórát a lakosság részére, ahol lehetőség van a három területtel kapcsolatban bejelentést tenni. Hozzátette: folyamatosan keresik azokat a helyeket és lehetőségeket, ahol közelebb kerülhetnek a lakossághoz. Az OBDK legfőbb célja - hangsúlyozta -, hogy javuljon a jogvédelmi szolgáltatást igénybe vevők tájékozottsága, jogtudatossága és érdekérvényesítő képessége.
 
A főigazgató úgy vélte, a jogvédők munkája, ismertsége egyre nő, amit a bejelentett ügyek száma is tükröz.
 
Novák Krisztina beszámolt arról, hogy a betegjogokhoz kapcsolódóan tavaly összesen 9959 megkeresés érkezett a képviselőkhöz és a központhoz, az idei év első felében már 6259. A legtöbb panasz az egészségügyi ellátás minőségével, a tájékoztatáshoz és a dokumentációhoz való joggal kapcsolatban érkezett ezen a területen, továbbá az emberi méltósághoz való jog sérelme is sokszor megállapítható volt.
 
Az ellátottjog területén 2013-ban 3448 megkeresés érkezett, idén az első fél évben pedig 3600 volt ezek száma. Itt jellemzően az ellátás minőségével, a korlátozó intézkedésekkel és az ellátotti tájékoztatással kapcsolatban érkeztek megkeresések.
 
Gyermekjogokkal kapcsolatban idén 2293 megkeresés érkezett, jellemzően a szabad véleménynyilvánításhoz való jog, a kapcsolattartáshoz és a családban nevelkedéshez való jog kérdésköréhez érkezett a legtöbb bejelentés.
 
Novák Krisztina beszámolt arról is, hogy jövőre ajánlást dolgoznak ki az egészségügyi intézmények számára a betegellátás, betegbiztonság javítása érdekében.
 
A főigazgató elmondta, az OBDK-nak, illetve a jogi képviselőknek számos lehetőségük van egy-egy konkrét eset kivizsgálására, és az érintettek írásbeli meghatalmazása alapján a szolgáltatóknál is eljárhatnak. Idén januártól az egészségügy területén pedig hivatalból, illetve az irányító szerv felkérésére is eljárhatnak olyan ügyben, amely súlyos, vagy az ellátottak nagyobb csoportját érintő betegjogi jogsérelmet okozhat.
 
A jogvédők mindennapi munkájának fontos részét képezi a mediációs tevékenység is.
 
Novák Krisztina emlékeztetett, szeptembertől több jogi, egészségügyi felsőoktatási egyetemen is indítottak jogvédelmi képzést hatvan órás jogvédelmi képzést, a főigazgató szerint igen keresettek ezek a gyakorlatorientált, szabadon választható, kreditpontot érő kurzusok.
 
Ezen túlmenően az OBDK-nál jelenleg is képeznek jogvédelmi képviselőket, a jelentkezők hatvan órában általános jogi alapozó ismereteket, további hatvan órában pedig az adott szakterületnek megfelelő speciális ismereteket sajátítanak el. A sikeresen végzett hallgatók tanúsítványt kapnak a jogvédelmi ismeretek megszerzéséről.
 
A szervezeti adatokat érintve a főigazgató elmondta, jelenleg országosan közel 60 jogvédővel dolgoznak, minden megyében van egy-egy képviselője a betegjogi, ellátottjogi és gyermekjogi területnek.
 
Forrás: MTI - bed

Nemzeti Kapcsolattartó Pont
Határon átnyúló egészségügyi
ellátások az Európai Unióban

Kiemelt hírek

2021.09.24. kép
ÁPOLJUK A BETEG§OGOKAT IV. VERSENYFELHÍVÁS AZ INTEGRÁLT JOGVÉDELMI SZOLGÁLAT (IJSZ) 2021 ŐSZÉN ÚJRA BETEGJOG - TUDATOSÍTÓ INTERAKTÍV VERSENYT HIRDET EGÉSZSÉGÜGYI...

2021.08.02.
Tájékoztató a Jogvédelmi képviselői képzésről

2021.05.19.
Az interneten terjed egy az Integrált Jogvédelmi Szolgálat , illetve munkatársainak nevével visszaélő levél/e-mail, melyben pénzbeli adományt kérnek magánszemély számára. Felhívjuk szíves...



Integrált Jogvédelmi Szolgálat
1134 Budapest, Tüzér u. 33-35.
Postacím: 1365 Bp., Pf.: 646.
Telefon: +36-1/8969-000
Ingyenesen hívható zöld szám: +36-80/620-055
Külföldről hívható: +36-20/489-96-14
E-mail: ijsz@ijsz.emmi.gov.hu
weboldal tervezés: IRQ