Új szemléletmód kialakítása volt a cél a jogvédelem területén

2014.11.21. (Nyilatkozó: Dr. Novák Krisztina - OBDK főigazgató)

Új szemléletmód kialakítása volt a cél a jogvédelem területén, és mára elmondható, hogy a két éve létrehozott Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK) stabil alapokon nyugvó jogvédelmi rendszert alakított ki. Erről Novák Krisztina, a központ főigazgatója beszélt az MTI-nek adott interjújában.
Úgy vélte, a hivatalnak mindenképpen helye van a magyar ellátórendszerben, és mind a betegjogok, mind pedig az ellátottjogi és a gyermekjogi területen országos lefedettségű rendszert alakítottak ki. A központ munkatársai az ország minden pontján azonos minőségben biztosítják az elérhetőséget, egységes irányelvek és protokollok alapján dolgoznak. Az elmúlt időszakban a képviselők részére egységes jelentési rendszert dolgozott ki a központ, így pontos adatokkal rendelkeznek arról, hogy mely területekről milyen megkeresések érkeznek a képviselőkhöz - mondta el Novák Krisztina.
 
Az állampolgárok részére központi panasziroda is rendelkezésre áll, de a lakosság a bejelentéseit eljuttathatja postai és elektronikus úton, továbbá személyesen is lehet panaszt tenni - fűzte hozzá.
 
Ide vonatkozóan Novák Krisztina elmondta azt is, hogy az ország hét pontján működő regionális irodájukon túl idén szeptembertől tizenkét kormányhivatalnál is biztosítanak integrált fogadóórát a lakosság részére, ahol lehetőség van a három területtel kapcsolatban bejelentést tenni. Hozzátette: folyamatosan keresik azokat a helyeket és lehetőségeket, ahol közelebb kerülhetnek a lakossághoz. Az OBDK legfőbb célja - hangsúlyozta -, hogy javuljon a jogvédelmi szolgáltatást igénybe vevők tájékozottsága, jogtudatossága és érdekérvényesítő képessége.
 
A főigazgató úgy vélte, a jogvédők munkája, ismertsége egyre nő, amit a bejelentett ügyek száma is tükröz.
 
Novák Krisztina beszámolt arról, hogy a betegjogokhoz kapcsolódóan tavaly összesen 9959 megkeresés érkezett a képviselőkhöz és a központhoz, az idei év első felében már 6259. A legtöbb panasz az egészségügyi ellátás minőségével, a tájékoztatáshoz és a dokumentációhoz való joggal kapcsolatban érkezett ezen a területen, továbbá az emberi méltósághoz való jog sérelme is sokszor megállapítható volt.
 
Az ellátottjog területén 2013-ban 3448 megkeresés érkezett, idén az első fél évben pedig 3600 volt ezek száma. Itt jellemzően az ellátás minőségével, a korlátozó intézkedésekkel és az ellátotti tájékoztatással kapcsolatban érkeztek megkeresések.
 
Gyermekjogokkal kapcsolatban idén 2293 megkeresés érkezett, jellemzően a szabad véleménynyilvánításhoz való jog, a kapcsolattartáshoz és a családban nevelkedéshez való jog kérdésköréhez érkezett a legtöbb bejelentés.
 
Novák Krisztina beszámolt arról is, hogy jövőre ajánlást dolgoznak ki az egészségügyi intézmények számára a betegellátás, betegbiztonság javítása érdekében.
 
A főigazgató elmondta, az OBDK-nak, illetve a jogi képviselőknek számos lehetőségük van egy-egy konkrét eset kivizsgálására, és az érintettek írásbeli meghatalmazása alapján a szolgáltatóknál is eljárhatnak. Idén januártól az egészségügy területén pedig hivatalból, illetve az irányító szerv felkérésére is eljárhatnak olyan ügyben, amely súlyos, vagy az ellátottak nagyobb csoportját érintő betegjogi jogsérelmet okozhat.
 
A jogvédők mindennapi munkájának fontos részét képezi a mediációs tevékenység is.
 
Novák Krisztina emlékeztetett, szeptembertől több jogi, egészségügyi felsőoktatási egyetemen is indítottak jogvédelmi képzést hatvan órás jogvédelmi képzést, a főigazgató szerint igen keresettek ezek a gyakorlatorientált, szabadon választható, kreditpontot érő kurzusok.
 
Ezen túlmenően az OBDK-nál jelenleg is képeznek jogvédelmi képviselőket, a jelentkezők hatvan órában általános jogi alapozó ismereteket, további hatvan órában pedig az adott szakterületnek megfelelő speciális ismereteket sajátítanak el. A sikeresen végzett hallgatók tanúsítványt kapnak a jogvédelmi ismeretek megszerzéséről.
 
A szervezeti adatokat érintve a főigazgató elmondta, jelenleg országosan közel 60 jogvédővel dolgoznak, minden megyében van egy-egy képviselője a betegjogi, ellátottjogi és gyermekjogi területnek.
 
Forrás: MTI - bed

Nemzeti Kapcsolattartó Pont
Határon átnyúló egészségügyi
ellátások az Európai Unióban

Kiemelt hírek

2024.03.14. kép
Keszthelyen 2024. március 14. és március 24. között látogatható a kiállítás. Helyszín: Hotel Helikon, 8360 Keszthely, Mikus Gyula sétány 5.

2024.03.14. kép
Az Integrált Jogvédelmi Szolgálat rajzpályázatot hirdet a szakellátásban nevelkedő gyermekek részére Online vagy? Jelen vagy? „GYERE-K-ÉPBE AZ ONLINE TÉRBE” címmel...

2024.03.11.
Szociális ellátásokhoz kapcsolódó online kiadványokkal és Gyakran Ismétlődő Kérdésként (GYIK) megfogalmazott tájékoztatókkal segíti az ellátottak és hozzátartozóik, valamint az érdeklődők...



Integrált Jogvédelmi Szolgálat
1134 Budapest, Tüzér u. 33-35.
Postacím: 1365 Bp., Pf.: 646.
Telefon: +36-1/8969-000
Ingyenesen hívható zöld szám: +36-80/620-055
Külföldről hívható: +36-20/489-96-14
E-mail: ijsz@ijsz.bm.gov.hu
weboldal tervezés: IRQ