OBDK: a jogvédelem mellett minőséget is mérnek

2016.02.15. (Nyilatkozó: Dr. Novák Krisztina - OBDK főigazgazó)

A szakmai minőségértékeléssel kapcsolatos feladatokat és a minőségügyi szakfőorvosok irányítását egy éve, az egészségügyi szolgáltatások akkreditációját pedig januártól az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK) végzi. Mindez azért is fontos, mert a betegbiztonság növelése érdekében a minőségügy szorosan idomul a betegek jogvédeleméhez, az OBDK másik kiemelten fontos területéhez dr. Novák Krisztina, az OBDK főigazgatója szerint.
A szakmai minőség mérhetőségét várja az OBDK a szakfőorvosoktól úgy, hogy ehhez módszertani támogatást nyújtanak számukra. Minden minőségügyi szakfőorvos gyakorlati szakember, szakorvosként praktizál a mindennapi életben. Annyi minőségügyi szakfőorvos dolgozik, ahány szakmai kollégiumi tagozat van, s a szakemberek részt is vesznek a tagozatok ülésein, rálátásuk van a saját szakterületükön íródó irányelvekre, véleményezhetik, illetve segítik a szakterületek közötti kérdésekben a párbeszédet. A szakmai kollégium átszervezése miatt még három pályázatot kell az OBDK-nak hirdetnie: a védőnői, a hospice és az egynapos sebészeti ellátás területére. A szakemberek munkáját a minőségügyi, nemzetközi és dokumentációs főosztály koordinálja.
 
A minőségügyi szakfőorvosok tevékenységét mindenképpen el kell különíteni a hatósági szakfelügyelő főorvosokétól, hívja fel a figyelmet a főigazgató. A hatóságiak ugyanis az Országos Tisztiorvosi Hivatal égisze alatt dolgoznak, s titulusukból is adódóan hatósági feladatokat látnak el, egyedi panaszokat vizsgálnak, helyspecifikusan hoznak határozatokat. Ezzel szemben a minőségügyi szakfőorvosok ágazati szinten értékelnek minőségfejlesztési céllal.
 
Fontos szerepet szánnak a szakembereknek a külső klinikai auditokban. A klinikai auditot különböző egészségügyi témakörökre, problémákra kiélezve fogják végezni, s azt mérik fel szisztematikusan, hogy az ellátási folyamatban hol vannak gyenge pontok, s azonosítják azokat a tényezőket, amelyek az eredménytelenséget okozhatják. Ezekre megoldási javaslatokat is megfogalmaznak. Akkor lehet eredményes a klinikai audit, ha a szolgáltatók érdemben foglalkoznak a javaslatokkal, s implementálják azokat.
 
A klinikai audit és az egészségügyi szolgáltatók akkreditációja között abban mutatkozik a hasonlóság, hogy mindegyik képes ágazati szintű problémák azonosítására. A tanúsítási és akkreditációs programok nagy része a szolgáltatók működési, szervezési folyamatait nézi különböző előírásokkal szemben. Teljes komplex képet azonban a kettő – tehát az akkreditáció és a szakmai minőségértékelés benne a klinikai audittal – együtt tud nyújtani az ellátórendszerről.
 
Forrás: Weborvos
Szerző: Sándor Judit

Nemzeti Kapcsolattartó Pont
Határon átnyúló egészségügyi
ellátások az Európai Unióban

Kiemelt hírek

2024.03.14. kép
Keszthelyen 2024. március 14. és március 24. között látogatható a kiállítás. Helyszín: Hotel Helikon, 8360 Keszthely, Mikus Gyula sétány 5.

2024.03.14. kép
Az Integrált Jogvédelmi Szolgálat rajzpályázatot hirdet a szakellátásban nevelkedő gyermekek részére Online vagy? Jelen vagy? „GYERE-K-ÉPBE AZ ONLINE TÉRBE” címmel...

2024.03.11.
Szociális ellátásokhoz kapcsolódó online kiadványokkal és Gyakran Ismétlődő Kérdésként (GYIK) megfogalmazott tájékoztatókkal segíti az ellátottak és hozzátartozóik, valamint az érdeklődők...



Integrált Jogvédelmi Szolgálat
1134 Budapest, Tüzér u. 33-35.
Postacím: 1365 Bp., Pf.: 646.
Telefon: +36-1/8969-000
Ingyenesen hívható zöld szám: +36-80/620-055
Külföldről hívható: +36-20/489-96-14
E-mail: ijsz@ijsz.bm.gov.hu
weboldal tervezés: IRQ