Ki merne panaszt tenni, amíg a megvádolt orvos kezeli?

2014.06.07. (nyilatkozó: Dr. Mina András - betegjogi képviselő)

Csip-csup panasz nincs. - Egy pesti nőgyógyászt több betege is megvádolt egy tévéműsorban, hogy szexuális légyottot kért a vizsgálatokért cserébe. Dr. Mina András betegjogi képviselő szerint egyre gyakoribb, hogy a panaszok hamarabb kerülnek a nyilvánosság, semmint az érintett egészségügyi intézmények illetékesei elé.
A betegnek nemcsak jogai, hanem kötelességei is vannak.
 
A panaszkultúra alapvető feltétele: megkérdezik a másik felet is, lehetővé téve, hogy elmondhassa az álláspontját – áll értetlenkedve az említett eset előtt Mina doktor. Az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központot (OBDK) éppen a betegeket érintő és helyben is orvosolható panaszok kivizsgálására hozták létre 2012-ben.
 
Betegjogi kérdésekkel kapcsolatban keresse az érintett intézmény betegjogi képviselőjét, vagy hívja az ingyenes telefonszámot: 06-80/620-055
67 millió orvos–beteg találkozás történt az elmúlt évben.
9959 megkeresés érkezett a betegjogi képviselőkhöz, melyek jellemzően a tájékoztatással, a dokumentációval, a várakozási idővel, a hangnemmel és az ellátással voltak kapcsolatosak, de sokan panaszkodtak a mentésre, a betegszállításra, a gyógyfürdőszolgáltatásokra és a gyógyszertárakra is.
 
Amikor a betegek bekerülnek a kórházba vagy a rendelőintézetbe, minőségi szolgáltatásra számítanak. Az egészségügyben azonban az emberi erőforrás, a pénzeszközök, a gyógyszer, időnként az ismeret is csak korlátozottan áll rendelkezésre.
 
– A betegjogi képviselők segítenek az ellátás során fellépő félreértések, konfliktusok rendezésében. A beteget írásbeli meghatalmazás alapján képviselhetik, ügyében eljárhatnak az egészségügyi szolgáltatónál és a fenntartójánál, illetve az illetékes hatóságoknál. A betegjogi képviselő elérhetőségét valamennyi egészségügyi intézményben kötelezően ki kell függeszteni. Ők nem feltétlenül orvosok vagy jogászok, de a hatékony munkához elengedhetetlen, hogy az egészségellátás és -szervezés területén legalább hároméves gyakorlati tapasztalattal rendelkezzenek, ismerjék e szervezetek működését – magyarázza a szakember. – Amikor egy panaszos felkeres, megnézem, jogosult vagyok-e eljárni az ügyében. Jó, ha a beteg határozza meg, hogy váratlan helyzetekben kik hozhatnak döntést az ellátásáról, kiket zár ki egészségügyi adatainak megismeréséből. Az orvosi titoktartáshoz való jogot szem előtt tartva, a törvény tájékoztatási lehetőséget adhat olyan családtagok – például a tartásra kötelezett gyermek – számára is, akikkel a beteg esetleg nem ápol jó kapcsolatot, de otthoni gondozása, ellátása érdekében ez mindenképpen szükséges.
 
Térjünk rá a panaszok természetére:
 
– Amennyiben konkrét esetre vagy kórházi osztályra vonatkozik, szétnézek az intézményben, betekintek az orvosi dokumentációba, kérdéseket intézek mindazokhoz, akiknek a páciens ellátásához köze volt – folytatja Mina doktor. – A legtöbb panasz a kezeléseket követően érkezik. Ugyan ki merne szót emelni mindaddig, míg a megvádolt orvoshoz a későbbiekben is vissza kell járni? Csip-csup panasz nincs, a megoldás pedig mindig személyre szabott. A jogorvoslat a panaszosok számára ingyenes.
 
A betegnek sebészeti beavatkozásra volt szüksége – említ egy példát a szakértő. Orvosai ismerték a cukorbetegségét, felvilágosították, hogy a műtét emiatt kockázattal járhat. A beavatkozás után nehezen gyógyuló, fekélyes seb maradt hátra, a páciensre hosszas kezelés és további műtétek vártak, holott ő arra számított, hogy pár nap múlva hazatérhet a kórházból. Ehhez képest hosszú időre a munkából is kiesett. Mivel a műtétet megelőzően kimerítő tájékoztatást kapott, tudnia kellett, hogy szövődményekre számíthat, így valószínűleg hiába jelentene be kártérítési igényt. Mi feleslegesen nem heccelünk bele senkit a jogi procedúrába, de le sem beszélünk róla – magyarázza a betegjogi képviselő.
 
A betegjogokkal egyébként sokszor nem csak a páciensek, hanem az orvosok sincsenek tisztában. Sokkal több jogi ismeretre volna szükségük. Ügyvédek sora állt rá a műhibaperekre, ezért az OBDK ez évtől több orvosegyetemmel is együttműködést köt, hogy betegjogi ismereteket adhasson át a medikusoknak.
 
Az egészségügyben dolgozóknak is érdeke, hogy a konkrét esetekből levont tanulságokból okulva a későbbi károkat vagy kártérítési pereket megelőzhessék.
 
Ha nem következik be komoly egészségkárosodás, a panaszosok többnyire megelégszenek a kimerítő magyarázattal vagy a bocsánatkéréssel. Senkinek nem kell attól tartania, hogy a későbbiekben hátrány éri a panasztétel miatt.
 
Vajon az az öt nő, akik most szexuális zaklatással vádolják a nőgyógyászukat, miért nem kért segítséget az illetékes kórháztól vagy betegjogi képviselőtől, miért bíztak inkább a nyilvánosság erejében? – teszi fel a kérdést a szakértő. A szexuális molesztálás kétségtelenül érzékeny téma, s ha ők nem is, a hozzátartozóik léphettek volna. Mint kiderült, a páciensei zaklatása miatt már máskor is indult vizsgálat a szóban forgó nőgyógyász ellen. Azóta az érintett nők feljelentést tettek a rendőrségen.

Forrás: Szabad Föld

Nemzeti Kapcsolattartó Pont
Határon átnyúló egészségügyi
ellátások az Európai Unióban

Kiemelt hírek

2024.03.14. kép
Keszthelyen 2024. március 14. és március 24. között látogatható a kiállítás. Helyszín: Hotel Helikon, 8360 Keszthely, Mikus Gyula sétány 5.

2024.03.14. kép
Az Integrált Jogvédelmi Szolgálat rajzpályázatot hirdet a szakellátásban nevelkedő gyermekek részére Online vagy? Jelen vagy? „GYERE-K-ÉPBE AZ ONLINE TÉRBE” címmel...

2024.03.11.
Szociális ellátásokhoz kapcsolódó online kiadványokkal és Gyakran Ismétlődő Kérdésként (GYIK) megfogalmazott tájékoztatókkal segíti az ellátottak és hozzátartozóik, valamint az érdeklődők...



Integrált Jogvédelmi Szolgálat
1134 Budapest, Tüzér u. 33-35.
Postacím: 1365 Bp., Pf.: 646.
Telefon: +36-1/8969-000
Ingyenesen hívható zöld szám: +36-80/620-055
Külföldről hívható: +36-20/489-96-14
E-mail: ijsz@ijsz.bm.gov.hu
weboldal tervezés: IRQ