A híd szerepét tölti be az ellátottak és a szociális ellátórendszer között

2016.01.14. (Nyilatkozó: Bánkiné Bosnyák Frida - Ellátottjogi képviselő)

Bánkiné Bosnyák Frida hivatása és küldetése is egyben, hogy az ellátottak jogai minden körülmények között érvényesüljenek, ehhez az OBDK által kialakított egységes eljárási rend adja a keretet.

Az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK) fennállása óta minden évben megválasztja munkatársai közül az év legkiválóbb betegjogi, ellátottjogi és gyermekjogi képviselőit. 2015-ben az elismerő címet hárman vehették át, közöttük a szekszárdi ellátottjogi képviselő, Bánkiné Bosnyák Frida.
 
– Országos lefedettséggel dolgozunk, hozzám 15 járás tartozik: Tolnából hat, Baranyából öt, Bács-Kiskunból négy. A járásokhoz 260 település kapcsolható, és mindenhol van legalább egy szociális szolgáltatás. Alapvető feladataink közé tartozik a tájékoztatás, ez teszi ki a felénk érkező megkeresések legnagyobb részét. Havonta 20-22 fogadóórát tartunk, folyamatosan úton vagyunk, és bármikor elérhetők vagyunk telefonon. Gyakorlatilag az év minden napjára jut egy megkeresés – jegyezte meg Bánkiné Bosnyák Frida. – Nehéz sorsokkal is találkozunk… De az elmúlt két és fél évben kialakultak jó szakmai kapcsolatok, a kollégákkal pedig kommunikációs technikák: az egy-egy eset kapcsán bennünk lévő feszültséget, negatív érzelmeket szóban (ventillálás), egyik helyről a másikra utazva telefonon próbáljuk oldani.
 
A jogvédők három csoportra osztják a megkereséseket. Vannak konkrét panaszok, amik az ellátással kapcsolatosak. Érkeznek információkéréssel, tájékoztatással kapcsolatos megkeresések, és vannak az észrevételek. – Legtöbbször tájékoztatás és információkérés kapcsán keresnek bennünket.
 
Bánkiné Bosnyák Frida sokat dolgozik, hogy a szociális ellátórendszer problémái a lehető leghamarabb megoldódjanak (Fotó: Mártonfai Dénes)
 
Azt tapasztaljuk, itt van a legnagyobb szükség a közreműködésünkre. Fontos, hogy a szociális ellátásban lévő emberek tisztában legyenek azokkal a jogokkal, amelyek az ellátás kapcsán megilletik őket – húzta alá az ellátottjogi képviselő. Apró dolgoktól kezdődően lehetnek komoly problémák is. Utóbbira példa, ha sérül az önrendelkezési jog. Vagy lehetnek a házirend megsértése kapcsán felmerülő jogsérelmek. Ezek az intézmény és az ellátott közötti konfliktusból adódnak, ami összefügg a tájékoztatással, hiszen sokszor tapasztalják, hogy hiányos az ismertető. Az intézmény napi gyakorlatával, étkezési térítési díjfizetéssel, gyógyszerköltségek kapcsán felmerülő tájékoztatás hiányából is adódhatnak jogsérelmek.
 
Jellemző a jogvédők munkájára, hogy a megkeresők azonnali választ szeretnének. Jogszabályoknak kell utána nézniük, konkrét információk adásában sokat segítenek a budapesti központ jogi referensei is. Minden jogterületen egységes eljárás rend van érvényben, ezek adnak keretet, hogy az egyes ügyek kapcsán miként járjon el a jogvédő. – Feladatunk, hogy segítsünk a panaszok megfogalmazásában, megoldásában; tájékoztatást nyújtunk; észrevételt tehetünk a gondozási munkára vonatkozóan; vizsgálatot kezdeményezhetünk az intézmény vezetőjénél, illetve a fenntartónál; eljárást kezdeményezhetünk az illetékes hatóságnál – hangsúlyozta Bánkiné Bosnyák Frida. – Független szervezetként arra törekszünk, hogy jó szakmai kapcsolatot alakítsunk ki az intézményekkel, hiszen az a célunk, hogy a probléma a lehető leghamarabb megoldódjon, és ez a jövőben a rendszerszintű működésbe is beépüljön. Ha jó a kapcsolat, akkor a problémáknak nagy része rövid időn belül orvosolható.
 
Tolna megyében nagyon jól kiépült szociális ellátórendszer működik. Az ellátottjogi képviselőnek sikerült az intézményekkel kiváló együttműködést kialakítania. – Azt tapasztalom, hogy az intézményvezetők egyre nyitottabbak az ellátotti jogokra. Betartják, és dolgozóikat is erre ösztönzik – közölte a szakember. – Az elmúlt két évben havonta két alkalommal lakossági fórumokat tartottunk az ellátottaknak, hozzátartozóknak és a dolgozóknak. Ezeken az eseményeken megismertettük velük azokat a jogokat, amiket a mindennapi munkájuk során szem előtt kell tartaniuk. Nagyon sokszor a napi rutin hoz jogsérelmeket, például egy fürdetés kapcsán. Ilyen esetekben a dolgozóknak nagyon oda kell figyelniük az emberi méltóságra.
 
A cím odaítélésénél az alapos és igényes jogvédelmi szakmai munka mellett meghatározó szerepe volt a jogvédők hitelességének, oktatói tevékenységének, problémamegoldó- és segítőkészségének, együttműködésének, az önként végzett feladatokban való részvételnek is. – Mindenki örül annak, ha elismerik a munkáját – szögezte le a jogvédő. – Számomra azért is fontos az elismerés, mert a kollégák szavazatai alapján – jogterületenként – ítélték oda. Azt gondolom, aki hivatástudatból végzi ezt a tevékenységet, annak vezetői és kollégái elismerésén túl sokat jelent, ha egy ellátott, akinek megoldjuk a problémáját, megköszöni a közbenjárást, segítséget.
 
Családja és az olvasás kapcsolja ki
 
Bánkiné Bosnyák Frida 1980. január 16-án született Szekszárdon. Általános és középiskolai tanulmányait is Szekszárdon végezte, 1998-ban érettségizett. Az Illyés Gyula Pedagógiai Főiskola szociális munkás szakán 2002-ben szerzett diplomát, majd elvégezte a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának szociálpolitika képzését is (2004). 2002-ben kezdett el dolgozni a Szekszárdi Szociális Központban mentálhigiénés munkatársként, 2004-től alapszolgáltatási egységvezetőként. 2013 júliusa óta dolgozik az OBDK-nál. Férjével és tízéves iker gyermekeivel Szekszárdon él. Szabadidejét olvasással tölti.
 
Nőtt a jogvédelmi képviselők ismertsége
 
OBDK-nál központi cél a jogtudatosság fejlesztése és formálása. Jelentős előre lépés mutatkozott ezen a területen az elmúlt években. A szervezet készíttetett egy statisztikát, melyben az OBDK és a jogterületek ismertségét vizsgálták. Nagyon jó számokat mutatott a felmérés, jelentősen nőtt a jogvédelmi képviselők ismertsége. Kiemelt feladatuknak tartják, hogy a szociális ellátásban résztvevők – idősek, demens betegek, fogyatékkal élők, pszichiátriai és szenvedélybetegek – jogai ne sérüljenek. Ezt segítette 2015-ben az OBDK Tudom, hogy van jogom című nagy sikerű ellátottjogi pályázata is.

Forrás: Balázs László, Teol.hu

Nemzeti Kapcsolattartó Pont
Határon átnyúló egészségügyi
ellátások az Európai Unióban

Kiemelt hírek

2024.03.14. kép
Keszthelyen 2024. március 14. és március 24. között látogatható a kiállítás. Helyszín: Hotel Helikon, 8360 Keszthely, Mikus Gyula sétány 5.

2024.03.14. kép
Az Integrált Jogvédelmi Szolgálat rajzpályázatot hirdet a szakellátásban nevelkedő gyermekek részére Online vagy? Jelen vagy? „GYERE-K-ÉPBE AZ ONLINE TÉRBE” címmel...

2024.03.11.
Szociális ellátásokhoz kapcsolódó online kiadványokkal és Gyakran Ismétlődő Kérdésként (GYIK) megfogalmazott tájékoztatókkal segíti az ellátottak és hozzátartozóik, valamint az érdeklődők...



Integrált Jogvédelmi Szolgálat
1134 Budapest, Tüzér u. 33-35.
Postacím: 1365 Bp., Pf.: 646.
Telefon: +36-1/8969-000
Ingyenesen hívható zöld szám: +36-80/620-055
Külföldről hívható: +36-20/489-96-14
E-mail: ijsz@ijsz.bm.gov.hu
weboldal tervezés: IRQ